Wybór sprzedawcy i zawarcie nowej umowy sprzedaży
Pierwszym etapem procesu jest zawarcie umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą wybranym przez odbiorcę. Sprawdź na co warto zwrócić uwagę przed zawarciem umowy ze sprzedawcą prądu oraz jak powinna wyglądać umowa sprzedaży prądu. Aby zagwarantować ciągłość sprzedaży prądu, nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia dotychczasowej umowy sprzedaży prądu.
Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym sprzedawcą prądu
Odbiorca koniecznie musi wypowiedzieć umowę sprzedaży prądu z dotychczasowym sprzedawcą składając pisemne oświadczenie. W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy prądu, odbiorca wypowiada umowę kompleksową.
Umowa kompleksowa = umowa sprzedaży prądu + umowa usługi dostarczenia prądu
Podstawowym warunkiem rozwiązania umowy ze sprzedawcą prądu jest upływ okresu wypowiedzenia. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z dublowaniem umów lub koniecznością poniesienia kar umownych wobec byłego sprzedawcy, ważne jest aby sprawdzić przed wypowiedzeniem umowy z aktualnym sprzedawcą lub dostawcą (w przypadku pierwszej zmiany) terminy umowne które nas wiążą.
Zawarcie umowy na świadczenie usług dystrybucyjnych
W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy i wypowiedzenia umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca musi też zawrzeć nową umowę o świadczenie usług dystrybucyjnych z operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD). Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania z byłym sprzedawcą umowy kompleksowej i może być podpisana na czas nieokreślony. Jeżeli odbiorca już zmieniał sprzedawcę, nie ma konieczności wypowiadania i ponownego zawierania umowy z OSD.
Poinformowanie Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zmianie sprzedawcy prądu
Odbiorca musi zgłosić zmianę sprzedawcy prądu Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego, wykorzystując formularz dostępny na stronie internetowej operatora. Operator jest zobowiązany do umożliwienia konsumentowi zmiany sprzedawcy przed upływem terminu 21 dni od dnia otrzymania powiadomienia o zawarciu umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą.
Ewentualna potrzeba zmiany licznika
Zmiana sprzedawcy może wymagać, w zależności od wielkości zużycia, zmiany licznika (tzw. dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego). Koszt związany z tym dostosowaniem ponosi Operator Systemu Dystrybucyjnego, który w przypadku gospodarstwa domowego jest właścicielem liczników oraz linii dystrybucyjnych na terenie jego działania. Jeżeli już doszło do zmiany sprzedawcy prądu i licznik już został zmieniony lub dostosowany, nie ma potrzeby ponownej zmiany lub ponownego dostosowania.
Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą
Dotychczasowy sprzedawca jest zobowiązany dokonać rozliczeń z konsumentem zmieniającym sprzedawcę nie później niż 42 dni od dnia dokonania zmiany. Operator Systemu Dystrybucyjnego jest zobowiązany do przekazywania stanu licznika sprzedawcy dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w terminie umożliwiającym mu dokonanie rozliczeń z odbiorcą. W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych od zmiany sprzedawcy.