Chcesz żeby Twoja firma mniej płaciła za prąd? Prześlij nam swój rachunek za prąd na adres: [email protected], przedstawimy Ci Tańszą ofertę.
Zapomniałeś opłacić rachunek za prąd i odcięto Ci prąd lub gaz? Co zrobić, co grozi i ile trzeba zapłacić za odsetki oraz ponowną aktywację dostawy prądu w Twoim domu?
W poniższym artykule dajemy wskazówki, jak najszybciej wznowić dostawę prądu do Twojego domu lub mieszkania.
Spis treści artykułu :
Jeżeli Twój rachunek jest zbyt wysoki? Sprawdź oferty innych sprzedawców prądu : ENEA, ENERGA, PGE, RWE, TAURON, lub nowych sprzedawców prądu.
Po jakim czasie elektrownia odcina prąd? Mamy przynajmniej miesiąc na spłatę.
Według ustawy Prawo energetyczne (ust. 6-b-1), sprzedawca ma prawo chronić się przed niewypłacalnościami dłużników blokując po jakimś czasie dostawę prądu użytkownikom, którzy zwlekają z spłaceniem rachunków za prąd. Jednak zanim dostawa prądu zostanie przerwana, sprzedawca ma obowiązek wysłać klientowi przypomnienie, wyznaczyć dodatkowy 2-tygodniowy termin na uregulowanie zaległości oraz ostrzec o grożącej mu przerwie dostawy prądu. Według ustawy Prawo energetyczne, dostawy energii mogą zostać wstrzymane jeżeli “odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności“. Nie jest to jednak regułą, a w praktyce po 30 dniach często firma dopiero wysyła wezwanie do zapłaty z dodatkowym terminem.
- (i) Jeżeli użytkownik nie ureguluje swojego rachunku za prąd w ciągu przewidzianego okresu na fakturze, dostaje pierwsze wezwanie do zapłaty należącej kwoty.
- (ii) Po kolejnych przypomnieniach, użytkownik dostaje od sprzedawcy ostateczne upomnienie w formie listu poleconego, z ostatecznym terminem zapłaty za prąd (14 dni). W tym samym liście, firma ostrzega klienta że jeżeli nie spłaci długu nastąpi przerwa w dostawie prądu po upłynięciu ostatecznego terminu płatności.
- (iii) Jeżeli po tych 14 dniach po odesłaniu poleconego upomnienia, klient dalej nie zapłacił należnej kwoty, sprzedawca ma prawo wstrzymać dostawę prądu. W ciągu 3 dni po wygaśnięciu ostatniego terminu zapłaty sprzedawca prądu przekazuje dostawcy prądu (OSD) polecenie zawieszenia dostawy energii elektrycznej.
- (iv) Przyznaje się jeszcze kolejne 3 dni by dać klientowi ostatnią możliwość reakcji oraz w razie gdyby transakcja pieniężna się przedłużała.
W tym artykule przypuszczamy, że klient nie zapłacił faktury za sprzedaż prądu (czyli w ramach umowy o sprzedaż lub umowy kompleksowej). Jednak warto pamiętać, że te same zasady dotyczą rachunku za samą dystrybucję, jeżeli klient ma oddzielnie zawartą umowę o dystrybucję.
Odsetki za opóźnienie w zapłacie
Jeżeli klient spłaci faktury za prąd z opóźnieniem, dostawca ma prawo od niego żądać odsetki za zwłokę. Odsetki te są naliczane za każdy dzień opóźnienia od minięcia terminu zapłaty rachunku aż do dnia rzeczywistej spłaty. Dla klienta kupującego energię w taryfie sprzedawcy z urzędu, stopa procentowa odsetek ustawowych wynosi 8% (13% do 22 grudnia 2014). Na przykład, jeżeli jakiś klient ma 90-dniowe opóźnienie w zapłacie rachunku o wysokości 100 zł, całkowita suma odsetek będzie wynosiła 1,97 zł a suma kwoty i odsetek: 101,97 zł. W każdym razie są one określone w dokumencie zawierającym warunki sprzedaży prądu przez firmę.
Jeżeli przewidujesz okresowe trudności w zapłacie za prąd, przypominamy, że wielu sprzedawców prądu zgadza się na spłacenie rachunków na raty. Skontaktuj się z BOK (Biurem Obsługi Klienta) sprzedawcy aby otrzymać więcej informacji.
Po jakim czasie występuję przedawnienie za prąd?
Należy zachować wszystkie swoje rachunki za energię elektryczną i gaz przez 5 lat po ich spłaceniu. W tym okresie, dostawca może wymagać zapłaty rachunku, który w jego systemie informatycznym się pojawia jako niezapłacony. Jeżeli jednak opłaciłeś tę fakturę musisz być w stanie to udowodnić za pomocą starych dokumentów. Jeżeli natomiast rzeczywiście nigdy nie opłaciłeś tej faktury ryzykujesz przerwanie dostawy prądu, jeżeli faktura ma mniej niż 5 lat. Jeżeli ostatni termin tej niezapłaconej faktury upłynął dawniej niż 5 lat temu, rachunek jest przedawniony i sprzedawca nie może już żądać jego spłaty.
Jak reaktywować zablokowany licznik ze względu na niezapłacone rachunki?
Zadłużony użytkownik, któremu sprzedawca zablokował dostawę prądu, jest zobowiązany zapłacić należące kwoty wraz z odsetkami. W liście poleconym zawierającym ostateczny termin płatności, sprzedawca informuje też jak dokonać zapłaty oraz jak go informować o regulowaniu zaległych płatności, aby mógł czym prędzej uaktywnić z powrotem dostawę prądu (telefonicznie, faksem, mailowo lub osobiście w punkcie obsługi klienta sprzedawcy). Jak tylko otrzyma potwierdzenie zapłaty, sprzedawca kontaktuje się niezwłocznie z dodstawcą, by wznowić dostawę prądu dla klienta. Dostawca jest zobowiązany niezwłocznie reaktywować licznik, najczęściej w ciągu 48 godzin od otrzymania polecenia od sprzedawcy.
Ile kosztuje zablokowanie licznika oraz reaktywowanie dostawy prądu?
Oprócz odsetek za zwłokę, sprzedawca ma także prawo żądać od klienta opłatę za wznowienie dostawy na rzecz dostawcy prądu.
Za wznowienie dostarczania energii elektrycznej po wstrzymaniu jej dostawy ze względu na zbytnie zwlekanie ze zapłatą rachunku za energię elektryczną, zgodnie z Ustawą Prawo energetyczne, operator systemu dystrybucji (OSD) pobiera opłatę w wysokości 81,11 zł (dla użytkownika podłączonego do sieci dystrybucyjnej na niskim napięciu).
W dodatku klient ponosi ewentualne koszty za zablokowanie i za odblokowanie licznika po spłaceniu długów.
Obniżenie mocy umownej
Jeżeli klient ma w domu licznik elektryczny, dostawca ma możliwość obniżenia mocy umownej do 15% mocy przyłączeniowej, w sytuacji gdy klient nie zapłacił za prąd przed terminem wskazanym w liście poleconym wysłane przez sprzedawcy. To osłabienie licznika jest czytelne na wyświetlaczu i umożliwia minimalne zużycie prądu. Na przykład jeżeli zainstalowana moc przyłączeniowa licznika wynosi 6 kW, dystrybutor może obniżyć moc umowną do 1 kW (czyli tyle, ile wymaga żelazko). Jeżeli po 15 kolejnych dniach, klient dalej nie uregulował swojej faktury, licznik elektroniczny jest całkowicie zatrzymany. Elektroniczne liczniki są obsługiwane na odległość. Dzięki temu, blokowanie i odblokowanie licznika staje się dużo prostsze. Jeżeli licznik jest zablokowany, nie wymaga wizyty technika by go z powrotem uaktywnić.
Reklamacje
Według ustawy Prawo energetyczne, odbiorca może złożyć do sprzedawcy lub dostawcy prądu reklamację dotyczącą dostarczania energii elektrycznej, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o zapłacenie za rachunek. W tej sytuacji, firma nie może wstrzymać dostawy prądu do czasu rozpatrzenia reklamacji. W dodatku, firma jest zobowiązana rozpatrzyć reklamację, w terminie 14 dni od dnia złożenia reklamacji. Warto też wiedzieć, że jeżeli firma wstrzymała dostawę prądu, a klient złożył reklamację na wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej, firma jest obowiązana wznowić dostarczanie energii w ciągu 3 dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie energii do czasu rozpatrzenia reklamacji.